„Lektura nie musi być nudna”
W obecnym roku szkolnym w naszej placówce realizowana jest innowacja pedagogiczna pt. „Lektura nie musi być nudna”. Czytelnicze wyzwanie na lekcjach języka polskiego podjęli uczniowie klasy 4b oraz 6b. Celem projektu jest zachęcenie młodych ludzi do czytania lektur szkolnych poprzez stosowanie innowacyjnych metod pracy, jak również podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów.
Nasi czwartoklasiści w oparciu o tekst „Akademii pana Kleksa” Jana Brzechwy przygotowali „lekturowe pudełka”, w których zgromadzili przynajmniej dziesięć rekwizytów, kojarzących się z czytaną książką. Wśród niecodziennych zbiorów znalazły się m. in. kolorowe piegi profesora Kleksa, pompka powiększająca, guzik oderwany od cudownej czapki bogdychanów, binokle, kolorowe włosy, klucze do furtek różnych bajek, zielony płyn przywracający pamięć. Uczniowie z entuzjazmem zaprezentowali swoje „skarby” podczas lekcji języka polskiego i przy okazji opowiedzieli o niesamowitych zdolnościach profesora Ambrożego, przygodach Adasia Niezgódki i jego kolegów z Akademii.
Zadaniem szóstoklasistów było wykonanie lapbooka, czyli rodzaju książki stworzonej na brystolu z maksymalnie dużą ilością zakładek, kopert, kieszonek, schowków, które zawierają informacje na temat lektury. Zabawa polega na tym, że każdy rodzaj wiadomości zostaje przekazany w inny, ciekawy i zaskakujący sposób. Rozwija kreatywność, zdolności manualne, umiejętność planowania przestrzennego oraz uczy cierpliwości. Inspiracją do działania dla uczniów klasy szóstej był tekst Johna Ronalda Reuela Tolkiena „Hobbit, czyli tam i z powrotem”. Stworzone przez nich lapbooki to prawdziwe dzieła sztuki!
Prace wszystkich uczniów można było podziwiać na klasowych wystawach. Jeśli ktoś nie miał tej przyjemności, to zapraszam do obejrzenia zdjęć.
Urszula Drzazgowska