Działalność świetlicy szkolnej w I półroczu roku szkolnego 2019/2020
W pierwszym półroczu opieką świetlicową w naszej szkole objętych było 88 uczniów. Zajęcia odbywały się w oddzielnych salach w trzech grupach wiekowych. Trwały od zakończenia lekcji do godziny 16:00. W godzinach popołudniowych, gdy ilość dzieci przebywających na świetlicy była już mniejsza, grupy były łączone pod opieką jednego nauczyciela.
Celem działalności świetlicy było przede wszystkim zapewnienie uczniom bezpieczeństwa i opieki po zajęciach lekcyjnych, ale również stworzenie warunków do wypoczynku i odrabiania prac domowych, pomoc w rozpoznawaniu i rozwijaniu uzdolnień, wyzwalanie ekspresji twórczej, propagowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia, działalność dydaktyczna oraz kształtowanie pozytywnych relacji społecznych. Dużą uwagę zwracano na kształcenie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej, nawiązywania pozytywnych kontaktów interpersonalnych, umiejętności rozmawiania, słuchania oraz wyrażania swoich potrzeb, przekonań i uczuć, a także dostrzegania ich u innych. Dzieci uczyły się panowania nad swoimi emocjami i rozwiązywania konfliktów. Wdrażano je do przestrzegania przyjętych zasad i norm zachowania się w świetlicy i na terenie szkoły oraz stosowania zasad kultury osobistej.
Tematyka prowadzonych zajęć uwzględniała kalendarzowy układ roku – wynikające z niego święta i uroczystości oraz zmiany zachodzące w przyrodzie. Podczas pracy z wychowankami świetlicy rozwijano u nich: rozumowanie logiczne, abstrakcyjne i syntetyczno-analityczne, percepcję wzrokową i słuchową oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Dzieci mogły uczestniczyć w różnego typu zajęciach, w tym: plastycznych, technicznych, muzycznych, czytelniczych, dydaktycznych, grach i zabawach ruchowych oraz zajęciach integrujących grupę. Uczniowie mieli również czas na swobodne zabawy, zgodnie z ich zainteresowaniami. Korzystali z gier planszowych, zabawek i książek zgromadzonych w świetlicy. Najbardziej lubianymi przez dzieci były zajęcia o charakterze plastyczno-technicznym, zabawy klockami, quizy wiedzowe, zabawy ruchowe, zadania logiczne oraz kształcące spostrzegawczość. Niezapomnianymi dla wszystkich były warsztaty, na których dzieci samodzielnie przygotowały, a następnie zjadły pyszne, zdrowe i kolorowe owocowe sałatki oraz szaszłyki. Dzięki sprzyjającej aurze praktycznie aż do późnej jesieni uczniowie mogli korzystać z zajęć ruchowych na świeżym powietrzu.
Wzorem ubiegłych lat wszystkie dzieci uczestniczyły w konkursie „Wzorowy świetlik”, w ramach którego zdobywały „+” lub „-” w różnych obszarach, jak: aktywność na zajęciach, dbałość o porządek, kultura osobista i relacje koleżeńskie czy udział w konkursach. Co miesiąc wyłaniano i nagradzano były trzy najaktywniejsze osoby w każdej grupie wiekowej. Taka forma konkursu motywowała dzieci do odpowiedniego zachowywania się i aktywnego udziału w zajęciach świetlicowych. Ponadto w pierwszym półroczu roku szkolnego świetlica szkolna zorganizowała następujące konkursy:
- Konkurs plastyczny „Kubuś Puchatek i przyjaciele”, w którym wzięło udział 10 uczniów.
- „Konkurs wiadomości o Polsce”, w którym wzięło udział 77 dzieci.
- „Konkurs na najpiękniejszą kartkę Bożonarodzeniową z życzeniami”, w którym wzięły udział 24 osoby.