Dziennik elektroniczny

Dziennik elektroniczny

Szkolny Facebook

Szkolny Facebook

Pogoda

Archiwa

NASI PARTNERZY:

NASI PARTNERZY:

KONCEPCJA PRACY PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W DĄBRÓWKACH

KONCEPCJA PRACY PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W DĄBRÓWKACH

 

Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym
sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka.

Jan Paweł II

 

Charakterystyka przedszkola

 

 

Publiczne Przedszkole w Dąbrówkach mieści się w budynku dawnej szkoły pawilonowej z 1969 roku. Wraz ze szkołą podstawową oraz publicznym gimnazjum wchodzi w skład Zespołu Szkół w Dąbrówkach.

Jest to obiekt przystosowany do potrzeb przebywających w nim dzieci. Znajdują się  w nim 3 sale zajęć, sanitariaty, kuchnia, pomieszczenie gospodarcze. Dużą wagę przywiązuje się do estetycznego wystroju wnętrz oraz otoczenia placówki. Grupa dzieci sześcioletnich ma zajęcia  w szkole. Sale zajęć są przestronne, wyposażone w potrzebne pomoce dydaktyczne, zabawki, kąciki zabaw, sprzęt audiowizualny, meble dostosowane do wieku dzieci. Przedszkole korzysta ze szkolnej stołówki oraz sali widowiskowej. Dzieci mogą się bezpiecznie i spokojnie bawić w ogrodzie przedszkolnym w otoczeniu zieleni, korzystać z piaskownicy oraz sprzętu do zabawy.

Przedszkole prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo-dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin dziennie, pozostały czas przebywania dzieci w placówce jest odpłatny, a wysokość opłaty regulują odrębne przepisy. W przedszkolu pracuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna oraz oddany dzieciom personel administracyjno-obsługowy. Wszyscy pracownicy przedszkola dostrzegają znaczenie edukacji przedszkolnej w indywidualnym rozwoju dziecka. Zaangażowanie kadry pedagogicznej i personelu przedszkola umożliwia ciągły rozwój placówki i wypracowanie strategii jej działania.

Misja przedszkola

 

Przedszkole wspiera rodzinę w procesie wychowania i nauczania, stwarza wychowankom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju w poczuciu bezpieczeństwa. Jest placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dzieci. Wspiera ich aktywność i kreatywność. Pomaga pokonywać trudności i bariery.

Zapewnia dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w estetycznym i bezpiecznym otoczeniu. Promuje zdrowy i aktywny tryb życia, postawy ekologiczne oraz buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej. Buduje system wartości, ucząc dzieci tego, co dobre, a co złe. Uczestniczy w życiu społeczności lokalnej, promuje się w środowisku.

Przedszkole pragnie być partnerem rodziny w wychowaniu dziecka. Łączy pokolenia i wzmacnia więzi rodzinne. Zabiega o to, aby być miejscem, w którym panuje ciepły klimat sprzyjający dobremu samopoczuciu dzieci, które chętnie do przedszkola przychodzą i znakomicie się w nim czują.

Wizja przedszkola

 

1.      Przedszkole jako placówka przyjazna, innowacyjna, przygotowująca dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawiona na  osiąganie sukcesu.

2.      Przedszkole jako miejsce umożliwiające wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględniające w swoich działaniach potrzeby środowiska.

3.      Przedszkole, w którym panuje atmosfera sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziałania izolacji społecznej i nietolerancji wobec wszelkich „inności”.

4.      Przedszkole współpracujące z rodzicami – partnerami uczestniczącymi w życiu placówki, otwarte na propozycje i oczekiwania rodziców.

5.      Przedszkole z programem ukierunkowanym na dziecko, jego potrzeby, umożliwiającym mu wszechstronny rozwój osobowości.

6.      Przedszkole zatrudniające wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną, która doskonali swoje umiejętności i zdobywa nowe kwalifikacje.

7.      Przedszkole stwarzające dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.

8.      Przedszkole, w którym przestrzega się praw dziecka, dba o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikacje interpersonalną.

9.      Przedszkole promujące swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.

 

Model absolwenta naszego przedszkola
Dziecko:

– ciekawe świata, świadome zagrożeń

– samodzielne i potrafiące współdziałać w zespole
– ufne w stosunku do nauczycieli
– radosne, kulturalne i tolerancyjne
– aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola   

– dobrze przygotowane do podjęcia obowiązków szkolnych                            

 – twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz        własnego rozwoju

– akceptujące zdrowy tryb życia, gotowe działać na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego

– czujące się Polakiem i Europejczykiem.

Obszar kształcenie

 

Publiczne Przedszkole w Dąbrówkach stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju dzieci, na miarę ich potrzeb i możliwości. Zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne. Zajęcia w placówce prowadzą także specjaliści: terapeuci, oligofrenopedagog, pedagog szkolny. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów Rada Pedagogiczna podejmuje działania w zakresie: wychowania, edukacji, promocji i ewaluacji. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Nauczyciele stosują nowoczesne metody i formy pracy, zapewniające wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

  Metody stosowane w naszym przedszkolu to:

Ø  metody słowne:

  • rozmowa
  • opowiadanie
  • objaśnianie
  • zagadki
  • recytacja

Ø  metody czynne:

  • metoda samodzielnych doświadczeń dziecka
  • kierowanie własną działalnością dziecka
  • metoda zadań stawianych dziecku
  • metoda ćwiczeń

Ø  metody oglądowe:

  • obserwacja i pokaz
  • osobisty przykład nauczyciela
  • udostępnianie sztuki (dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, utwory literackie, koncerty muzyczne).

Ponadto wykorzystujemy nowatorskie metody pracy, takie jak:

  • Metoda ruchowej ekspresji R. Labana
  • Metoda twórczego ruchu C. Orffa
  • Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona
  • Pedagogika Zabawy Klanza
  • Metoda I. Majchrzak
  • Metoda G. Domana
  • Metoda aktywnego słuchania muzyki B. Strauss
  • Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
  • Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

Programy realizowane w przedszkolu

Lp.

Tytuł programu

Autor

Wydawnictwo

1.

 

 

Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci.

  Przedszkole trzylatka.

 

 

 

 

 

M. Kwaśniewska

W. Żaba-Żabińska

 

 

 

 

 

MAC Edukacja

 

 2.

Przedszkole czterolatka.

 3.

ABC Smyka.

 4.

ABC Smyka.

 

Rzetelnie są badane osiągnięcia dzieci w przedszkolu ( arkusze badania gotowości szkolnej – 5,6 latków), arkusze obserwacji dzieci, wytwory prac dzieci, arkusze obserwacji, prezentacja umiejętności tj. występy, konkursy, zdjęcia, kroniki, albumy). Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.

 

 Obszar wychowanie i opieka

 

W naszym przedszkolu każde dziecko jest traktowane indywidualnie i podmiotowo. Rozbudzamy w nim wiarę we własną skuteczność. Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko, wdrażamy do zachowań społecznie akceptowanych. Staramy się, aby wychowankowie czuli się w przedszkolu bezpiecznie. Rozbudzamy pozytywne relacje pomiędzy dzieckiem a nauczycielem. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównywaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.

Sposoby diagnozowania osiągnięć  dzieci:

§  obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników

§  przeprowadzenie diagnozy wstępnej i końcowej

§  rozmowy indywidualne z rodzicami

§  wymiana doświadczeń ze specjalistami

§  ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy

§  wspieranie rozwoju dzieci – ewaluacja działań ujętych w udzielonej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

 

Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:

§  wybitnych uzdolnień,

§  niepełnosprawności,

§  niedostosowania społecznego,

§  zagrożenia niedostosowaniem społecznym,

§  specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności,

§  zaburzeń komunikacji językowej,

§  choroby przewlekłej,

§  zaburzeń psychicznych,

§  sytuacji kryzysowych i traumatycznych,

§  zaniedbań środowiskowych,

§  trudności adaptacyjnych,

§  odmienności kulturowej.

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie:

§  zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym

§  porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli

§  tworzenia zespołów i współpracy nauczycieli.

 

Ekologia i zdrowie

Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, zdrowotnym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb.

Staramy się kształtować u naszych wychowanków właściwe postawy prozdrowotne poprzez:

§  profilaktykę wad postawy (gry i zabawy wspomagające rozwój ruchowy dzieci)

§  ćwiczenia funkcji językowych

§  zmianę nawyków żywieniowych

§  dbanie o bezpieczeństwo, przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia

§  codzienne wyjścia na świeże powietrze zgodne z procedurami i regulaminem

§  udział w akcjach promujących zdrowy styl życia.

 

Zarządzanie i organizacja

 

Corocznie jest przygotowywany plan nadzoru pedagogicznego. Wnioski wynikające z  nadzoru służą do podejmowania odpowiednich działań na następny rok szkolny. Każdego roku w naszej placówce jest przeprowadzana ewaluacja. W tym celu zostają powołane zespoły do spraw ewaluacji.

Na rok szkolny 2013/2014 przedmiotem ewaluacji będzie wymaganie:

Dzieci  nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.

 

Promocja

 

Informujemy o działalności naszej placówki poprzez:

§  stronę internetową zespołu szkół, prasę i media

§  sprawozdania

§  konkursy, przeglądy, wytwory prac dzieci,

§  współpracę ze środowiskiem lokalnym.

 

Współpraca z rodzicami

 

Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. : spotkanie wigilijne, Dzień Babci i Dziadka, zabawa choinkowa, Dzień Mamy i Taty, piknik rodzinny. Są prowadzone zajęcia otwarte dla rodziców. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.

 

Tradycje przedszkola

Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę. Terminy wydarzeń i imprez zawiera Kalendarz imprez i uroczystości szkolnych ZS w Dąbrówkach. Są to: spotkanie ze św. Mikołajem w kościele parafialnym, spotkanie wigilijne, pożegnanie starszaków oraz imprezy okolicznościowe.

 

Najbliższe otoczenie

Przedszkole aktywnie współpracuje z następującymi instytucjami: Gminnym Ośrodkiem Kultury i Rekreacji w Czarnej, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Czarnej, Ochotniczą Strażą Pożarną Gminy Czarna, Biblioteką Publiczną w Dąbrówkach, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Łańcucie oraz ze Szkoła Podstawową i Publicznym Gimnazjum w Dąbrówkach.

 

Wskaźniki efektywności koncepcji – kryteria sukcesu

 

 Ø  poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne

 Ø  wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci

 Ø  wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole

 Ø  zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem

 Ø  zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola

Ø  zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole

Ø  upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku

Ø  prowadzenie skutecznej polityki kadrowej

Ø  wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku

Ø  stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne

multimedia.

Dalsza praca nad koncepcja, ewaluacja koncepcji

  1.      Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję.
  2.      Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego.
  3.      Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i niedostatków- wprowadzenie koniecznych zmian.
  4.      Po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian , ocena stopnia zaangażowania osób odpowiedzialnych.
  5.      Po zakończeniu realizacji całej koncepcji – ocena efektów realizacji koncepcji , wnioski do planowania pracy w latach następnych.
  6.      Rodzice zapoznają się z Koncepcją poprzez stronę internetową, mogą również wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji.

 

Priorytety na rok 2012/13

Rodzice partnerami przedszkola. Aktywizacja rodziców w zakresie współpracy z przedszkolem.

Matematyka wokół nas. Inspirowanie aktywności matematycznej dzieci.

Priorytety na rok 2013/2014

Poczytaj mi… Literatura dziecięca jako czynnik rozwijający mowę i myślenie dzieci.

W świecie muzyki i plastyki. Wyzwalanie aktywności muzycznej i plastycznej uczniów. Edukacja przez sztukę.

Priorytety na rok 2014/2015

Dbam o środowisko naturalne. Kształtowanie postaw proekologicznych, rozumienie roli czystego powietrza wody dla prawidłowego rozwoju roślin, zwierząt i ludzi. Promocja zdrowia i ekologia.

Priorytety na rok 2015/2016

Perły tradycji i kultury. Kształtowanie poczucia przynależności narodowej poprzez poznanie legend, tradycji i obyczajów ludowych.