KONCEPCJA PRACY PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W DĄBRÓWKACH
KONCEPCJA PRACY PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W DĄBRÓWKACH
Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym
sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka.
Jan Paweł II
Charakterystyka przedszkola
Publiczne Przedszkole w Dąbrówkach mieści się w budynku dawnej szkoły pawilonowej z 1969 roku. Wraz ze szkołą podstawową oraz publicznym gimnazjum wchodzi w skład Zespołu Szkół w Dąbrówkach.
Jest to obiekt przystosowany do potrzeb przebywających w nim dzieci. Znajdują się w nim 3 sale zajęć, sanitariaty, kuchnia, pomieszczenie gospodarcze. Dużą wagę przywiązuje się do estetycznego wystroju wnętrz oraz otoczenia placówki. Grupa dzieci sześcioletnich ma zajęcia w szkole. Sale zajęć są przestronne, wyposażone w potrzebne pomoce dydaktyczne, zabawki, kąciki zabaw, sprzęt audiowizualny, meble dostosowane do wieku dzieci. Przedszkole korzysta ze szkolnej stołówki oraz sali widowiskowej. Dzieci mogą się bezpiecznie i spokojnie bawić w ogrodzie przedszkolnym w otoczeniu zieleni, korzystać z piaskownicy oraz sprzętu do zabawy.
Przedszkole prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo-dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin dziennie, pozostały czas przebywania dzieci w placówce jest odpłatny, a wysokość opłaty regulują odrębne przepisy. W przedszkolu pracuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna oraz oddany dzieciom personel administracyjno-obsługowy. Wszyscy pracownicy przedszkola dostrzegają znaczenie edukacji przedszkolnej w indywidualnym rozwoju dziecka. Zaangażowanie kadry pedagogicznej i personelu przedszkola umożliwia ciągły rozwój placówki i wypracowanie strategii jej działania.
Misja przedszkola
Przedszkole wspiera rodzinę w procesie wychowania i nauczania, stwarza wychowankom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju w poczuciu bezpieczeństwa. Jest placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dzieci. Wspiera ich aktywność i kreatywność. Pomaga pokonywać trudności i bariery.
Zapewnia dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w estetycznym i bezpiecznym otoczeniu. Promuje zdrowy i aktywny tryb życia, postawy ekologiczne oraz buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej. Buduje system wartości, ucząc dzieci tego, co dobre, a co złe. Uczestniczy w życiu społeczności lokalnej, promuje się w środowisku.
Przedszkole pragnie być partnerem rodziny w wychowaniu dziecka. Łączy pokolenia i wzmacnia więzi rodzinne. Zabiega o to, aby być miejscem, w którym panuje ciepły klimat sprzyjający dobremu samopoczuciu dzieci, które chętnie do przedszkola przychodzą i znakomicie się w nim czują.
Wizja przedszkola
1. Przedszkole jako placówka przyjazna, innowacyjna, przygotowująca dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawiona na osiąganie sukcesu.
2. Przedszkole jako miejsce umożliwiające wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględniające w swoich działaniach potrzeby środowiska.
3. Przedszkole, w którym panuje atmosfera sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziałania izolacji społecznej i nietolerancji wobec wszelkich „inności”.
4. Przedszkole współpracujące z rodzicami – partnerami uczestniczącymi w życiu placówki, otwarte na propozycje i oczekiwania rodziców.
5. Przedszkole z programem ukierunkowanym na dziecko, jego potrzeby, umożliwiającym mu wszechstronny rozwój osobowości.
6. Przedszkole zatrudniające wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną, która doskonali swoje umiejętności i zdobywa nowe kwalifikacje.
7. Przedszkole stwarzające dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.
8. Przedszkole, w którym przestrzega się praw dziecka, dba o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikacje interpersonalną.
9. Przedszkole promujące swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.
Model absolwenta naszego przedszkola
Dziecko:
– ciekawe świata, świadome zagrożeń
– samodzielne i potrafiące współdziałać w zespole
– ufne w stosunku do nauczycieli
– radosne, kulturalne i tolerancyjne
– aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
– dobrze przygotowane do podjęcia obowiązków szkolnych
– twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju
– akceptujące zdrowy tryb życia, gotowe działać na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego
– czujące się Polakiem i Europejczykiem.
Obszar kształcenie
Publiczne Przedszkole w Dąbrówkach stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju dzieci, na miarę ich potrzeb i możliwości. Zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne. Zajęcia w placówce prowadzą także specjaliści: terapeuci, oligofrenopedagog, pedagog szkolny. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów Rada Pedagogiczna podejmuje działania w zakresie: wychowania, edukacji, promocji i ewaluacji. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Nauczyciele stosują nowoczesne metody i formy pracy, zapewniające wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Metody stosowane w naszym przedszkolu to:
Ø metody słowne:
- rozmowa
- opowiadanie
- objaśnianie
- zagadki
- recytacja
Ø metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń dziecka
- kierowanie własną działalnością dziecka
- metoda zadań stawianych dziecku
- metoda ćwiczeń
Ø metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz
- osobisty przykład nauczyciela
- udostępnianie sztuki (dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, utwory literackie, koncerty muzyczne).
Ponadto wykorzystujemy nowatorskie metody pracy, takie jak:
- Metoda ruchowej ekspresji R. Labana
- Metoda twórczego ruchu C. Orffa
- Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona
- Pedagogika Zabawy Klanza
- Metoda I. Majchrzak
- Metoda G. Domana
- Metoda aktywnego słuchania muzyki B. Strauss
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
Programy realizowane w przedszkolu
Lp. |
Tytuł programu |
Autor |
Wydawnictwo |
|
1. |
Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci. |
Przedszkole trzylatka.
|
M. Kwaśniewska W. Żaba-Żabińska
|
MAC Edukacja
|
2. |
Przedszkole czterolatka. |
|||
3. |
ABC Smyka. |
|||
4. |
ABC Smyka. |
Rzetelnie są badane osiągnięcia dzieci w przedszkolu ( arkusze badania gotowości szkolnej – 5,6 latków), arkusze obserwacji dzieci, wytwory prac dzieci, arkusze obserwacji, prezentacja umiejętności tj. występy, konkursy, zdjęcia, kroniki, albumy). Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Obszar wychowanie i opieka
W naszym przedszkolu każde dziecko jest traktowane indywidualnie i podmiotowo. Rozbudzamy w nim wiarę we własną skuteczność. Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko, wdrażamy do zachowań społecznie akceptowanych. Staramy się, aby wychowankowie czuli się w przedszkolu bezpiecznie. Rozbudzamy pozytywne relacje pomiędzy dzieckiem a nauczycielem. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównywaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
§ obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników
§ przeprowadzenie diagnozy wstępnej i końcowej
§ rozmowy indywidualne z rodzicami
§ wymiana doświadczeń ze specjalistami
§ ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
§ wspieranie rozwoju dzieci – ewaluacja działań ujętych w udzielonej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:
§ wybitnych uzdolnień,
§ niepełnosprawności,
§ niedostosowania społecznego,
§ zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
§ specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności,
§ zaburzeń komunikacji językowej,
§ choroby przewlekłej,
§ zaburzeń psychicznych,
§ sytuacji kryzysowych i traumatycznych,
§ zaniedbań środowiskowych,
§ trudności adaptacyjnych,
§ odmienności kulturowej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie:
§ zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym
§ porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli
§ tworzenia zespołów i współpracy nauczycieli.
Ekologia i zdrowie
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, zdrowotnym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb.
Staramy się kształtować u naszych wychowanków właściwe postawy prozdrowotne poprzez:
§ profilaktykę wad postawy (gry i zabawy wspomagające rozwój ruchowy dzieci)
§ ćwiczenia funkcji językowych
§ zmianę nawyków żywieniowych
§ dbanie o bezpieczeństwo, przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia
§ codzienne wyjścia na świeże powietrze zgodne z procedurami i regulaminem
§ udział w akcjach promujących zdrowy styl życia.
Zarządzanie i organizacja
Corocznie jest przygotowywany plan nadzoru pedagogicznego. Wnioski wynikające z nadzoru służą do podejmowania odpowiednich działań na następny rok szkolny. Każdego roku w naszej placówce jest przeprowadzana ewaluacja. W tym celu zostają powołane zespoły do spraw ewaluacji.
Na rok szkolny 2013/2014 przedmiotem ewaluacji będzie wymaganie:
Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
Promocja
Informujemy o działalności naszej placówki poprzez:
§ stronę internetową zespołu szkół, prasę i media
§ sprawozdania
§ konkursy, przeglądy, wytwory prac dzieci,
§ współpracę ze środowiskiem lokalnym.
Współpraca z rodzicami
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. : spotkanie wigilijne, Dzień Babci i Dziadka, zabawa choinkowa, Dzień Mamy i Taty, piknik rodzinny. Są prowadzone zajęcia otwarte dla rodziców. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.
Tradycje przedszkola
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę. Terminy wydarzeń i imprez zawiera Kalendarz imprez i uroczystości szkolnych ZS w Dąbrówkach. Są to: spotkanie ze św. Mikołajem w kościele parafialnym, spotkanie wigilijne, pożegnanie starszaków oraz imprezy okolicznościowe.
Najbliższe otoczenie
Przedszkole aktywnie współpracuje z następującymi instytucjami: Gminnym Ośrodkiem Kultury i Rekreacji w Czarnej, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Czarnej, Ochotniczą Strażą Pożarną Gminy Czarna, Biblioteką Publiczną w Dąbrówkach, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Łańcucie oraz ze Szkoła Podstawową i Publicznym Gimnazjum w Dąbrówkach.
Wskaźniki efektywności koncepcji – kryteria sukcesu
Ø poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne
Ø wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci
Ø wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole
Ø zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem
Ø zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola
Ø zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole
Ø upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku
Ø prowadzenie skutecznej polityki kadrowej
Ø wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku
Ø stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne
multimedia.
Dalsza praca nad koncepcja, ewaluacja koncepcji
- Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję.
- Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego.
- Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i niedostatków- wprowadzenie koniecznych zmian.
- Po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian , ocena stopnia zaangażowania osób odpowiedzialnych.
- Po zakończeniu realizacji całej koncepcji – ocena efektów realizacji koncepcji , wnioski do planowania pracy w latach następnych.
- Rodzice zapoznają się z Koncepcją poprzez stronę internetową, mogą również wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji.
Priorytety na rok 2012/13
Rodzice partnerami przedszkola. Aktywizacja rodziców w zakresie współpracy z przedszkolem.
Matematyka wokół nas. Inspirowanie aktywności matematycznej dzieci.
Priorytety na rok 2013/2014
Poczytaj mi… Literatura dziecięca jako czynnik rozwijający mowę i myślenie dzieci.
W świecie muzyki i plastyki. Wyzwalanie aktywności muzycznej i plastycznej uczniów. Edukacja przez sztukę.
Priorytety na rok 2014/2015
Dbam o środowisko naturalne. Kształtowanie postaw proekologicznych, rozumienie roli czystego powietrza wody dla prawidłowego rozwoju roślin, zwierząt i ludzi. Promocja zdrowia i ekologia.
Priorytety na rok 2015/2016
Perły tradycji i kultury. Kształtowanie poczucia przynależności narodowej poprzez poznanie legend, tradycji i obyczajów ludowych.