Pedagog specjalny w naszej szkole
Od września w naszej szkole funkcjonuje nowe stanowisko – pedagoga specjalnego, który swoje działania kieruje przede wszystkim do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz rozwojowymi, ale także służy pomocą i wsparciem wobec pozostałych uczniów.
Do zadań pedagoga specjalnego należy:
– współpraca z zespołem opracowującym IPET oraz WOPFU w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
– współpraca z nauczycielami, specjalistami, rodzicami, uczniami w celu zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życiu przedszkola, szkoły, rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, rozwiązywanie indywidualnych problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów, określenie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych;
– wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniami, dobór metod, form kształcenia i środków dydaktycznych;
– udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom, nauczycielom;
– współpraca z instytucjami i podmiotami odpowiedzialnymi za wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
– przedstawienie propozycji radzie pedagogicznej w zakresie doskonalenia zawodowego mającego na celu podnoszenie jakości edukacji włączającej.
Pedagog specjalny w październiku rozpoczął cykl warsztatów rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne pt. „Rozmawiamy o uczuciach”. Zajęcia odbyły się w klasach I-III i miały na celu m.in.: rozwijanie inteligencji i dojrzałości emocjonalnej, kształtowanie umiejętności rozpoznawania u siebie oraz innych osób różnych stanów emocjonalnych, kształtowanie umiejętności rozmawiania o własnych uczuciach, analizę przyczyny pojawiania się danej emocji, stworzenie okazji do odreagowania różnych napięć emocjonalnych.