PSYCHOLOG RADZI – JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO PÓJŚCIA DO SZKOŁY?
RODZICU, SPRAWDŹ GOTOWOŚĆ SWOJEGO DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE !
Rozpoczęcie pierwszej klasy to zwykle duże przeżycie i dla rodziców i dla dziecka. Warto przygotować się to tego wcześniej.
Zgodnie z listą przygotowana przez Wojciecha Brejnaka powinniśmy sprawdzić:
👉 Czy dziecko potrafi posługiwać się przyborami do pisania, rysowania i kolorowania.
👉Czy wychodzi za linię.
👉Czy rysując postacie zachowuje proporcje ciała.
👉Czy potrafi lepić z plasteliny
👉Czy potrafi ciąć wzdłuż wyznaczonej linii prostej lub krzywej.
👉Czy potrafi grupować przedmioty według różnych kategorii.
👉Czy układa puzzle.
👉Czy potrafi wychwycić różnice w podobnych do siebie obrazkach.
👉Czy potrafi znaleźć wspólne cechy przedmiotów i połączyć je w grupy.
👉 Czy potrafi identyfikować dźwięki otoczenia.
👉Czy potrafi wyróżnić głoskę na początku i na końcu wyrazu
👉Czy potrafi odtworzyć prosty układ rytmiczny.
👉Czy potrafi rozwiązywać proste zagadki.
👉Czy swobodnie liczy do 20.
👉Czy umie w pamięci dodawać i odejmować do 10.
👉Czy potrafi wykonywać proste ćwiczenia gimnastyczne: skakać na jednej nodze. rzucać i łapać piłeczkę.
👉Czy potrafi samo wiązać sznurowadło, zapinać guziki, itp.
👉 Czy odróżnia lewą stronę od prawej.
👉Czy potrafi bawić się w grupie.
👉 Czy kończy rozpoczętą zabawę, czy sprząta po sobie.
👉Czy potrafi przez dłuższą chwilę słuchać muzyki, bajki. opowiadania.
👉Czy opowiadając wyraża się rozwiniętymi zdaniami, uogólnia temat. uzasadnia akcję.
👉 Czy prawidłowo wymawia głoski, czy wyraża się gramatycznie.
👉Czy umie podporządkować się poleceniom.
👉 Czy potrafi wykonać 3-4 polecenia w kolejności podanej przez dorosłego.
👉 Czy wie ile ma lat, gdzie mieszka, czym zajmują się rodzice.
👉Czy umie nawiązać kontakt z dorosłymi.
👉Czy w działaniu jest wystarczająco szybkie, samodzielne i swobodne.
👉Czy zachowuje się odpowiednio do sytuacji.Zwykle dzieci chcą iść do szkoły. Jednak część dzieci rozczarowuje się szkolą i w pierwszych miesiącach nauki odnosi się do niej z niechęcią. Zwykle jest to sprawą wtórną. Może być ona związana z samym uczniem, z organizacją klasy i szkoły, a także z atmosferą panującą w domu. Przyczyną niechęci do szkoły mogą być błędy wychowawcze rodziców. Najczęstszym jest nadopiekuńczość wyrażająca się w braku obowiązków domowych, w wyręczaniu dziecka, nawet gdy przejawia ono taką aktywność. W konsekwencji dzieci takie nie przejawiają żadnej aktywności, także w szkole. Dzieci mało aktywne mniej korzystają z zajęć szkolnych, są nadmierne obciążenie pracą w domu, a wygórowane wymagania rodziców i krzykliwa atmosfera w domu pogłębiają niechęć dziecka do nauki.👍Dlatego czas „zerówki” powinni Państwo efektywnie wykorzystać do przygotowania swojej pociechy do bezproblemowego przejścia przez próg szkoły.👍opracowanie – Magdalena Krzywonos – PPP Łańcut