,,Wiosna w przedszkolu”
Aktywne obcowanie z przyrodą pełni ważną rolę w kształtowaniu elementarnych pojęć dziecka o świecie. Przyczynia się do rozwoju ciekawości, jak również dostrzegania zależności między faktami, a ich przyczynami. Dziecko potrafi dostrzec charakterystyczne cechy różnych przedmiotów i zjawisk, rozumie zmienność tych cech pod wpływem warunków zewnętrznych (zjawiska atmosferyczne, pory roku, dnia). Dziecko odkrywa też zmienne właściwości materiałów przyrodniczych, jak również zależności między rozwojem zwierząt i roślin.
Możliwość dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych występuje wówczas, gdy treść myślenia dzieci obejmuje sprawy proste i znane z własnego doświadczenia. Elementy wiedzy, do których dzieci dochodzą samodzielnie, są najbardziej trwałe, dlatego też należy zapewnić dzieciom możliwość czynnego uczestnictwa, a nie biernego udziału w poznawaniu środowiska. Przedszkole to czas, w którym kształtują się takie cechy osobowości jak: poczucie obowiązku, pracowitość, sprawiedliwość społeczna. Dziecko zwraca uwagę na uczucia i potrzeby innych, zaczyna rozumieć wartości norm moralnych, dlatego też obcowanie z przyrodą w sposób czynny, przez prace hodowlane i zabawę, ma znaczenie dla rozwoju społeczno – moralnego. Prace hodowlane uczą odpowiedzialności, obowiązkowości, umiejętności współdziałania w zespole, planowania zadań i podziału wykonywanych czynności pomiędzy członków grupy. Wpływa to na rozwój osobowości, gdyż kształtują się cechy charakteru, m. in. odpowiedzialność, wytrwałość, opiekuńczy stosunek do roślin i zwierząt. Dzieci, poznając przyrodę, nie tylko wyzbywają się przesądów i uprzedzeń do niektórych zwierząt, ale dodatkowo dowiadują się o znaczeniu tych zwierząt dla środowiska, często pozytywnym (np. dżdżownice spulchniają ziemię). Kontakt z naturą wpływa na rozwój emocjonalny dziecka. Przyroda stanowi okazję do cieszenia się z miłych rzeczy, uczy szerszego spoglądania na świat, niesie zadowolenie w zwykłych czynnościach i zdarzeniach. Jest źródłem doznań, uczuć estetycznych. Obcując z przyrodą dziecko rozwija w sobie wrażliwość artystyczną, dzięki której doznaje wielu radosnych wrażeń i przeżyć.